Związek czasu ekranowego z rozwojem poznawczym
Czas ekranowy ma istotny wpływ na rozwój poznawczy dwuletnich dzieci. W tym wieku maluchy są bardzo ciekawe otaczającego ich świata i z entuzjazmem odkrywają nowe bodźce. Warto zatem zwrócić uwagę na to, jak media mogą wpływać na ich rozwój. W ciągu ostatnich lat obserwujemy, że dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami – czy to telewizora, tabletu, czy smartfona. To zjawisko z jednej strony może dostarczać dzieciom różnorodnych doświadczeń, a z drugiej strony może również stwarzać ryzyko, że dzieci mniej czasu poświęcą na aktywności rozwijające ich umiejętności poznawcze. Ważne jest, aby rodzice zrozumieli, że aktywny czas ekranowy, w którym dziecko angażuje się w interakcje, może być znacznie korzystniejszy niż pasywne oglądanie bajek.
Z perspektywy rozwoju poznawczego, kluczowe jest, aby dzieci były eksponowane na treści, które stymulują ich wyobraźnię i myślenie. Warto wybierać programy i aplikacje, które są zaprojektowane z myślą o najmłodszych, a także wspierają ich rozwój językowy i logiczne myślenie. Dostępne na rynku edukacyjne programy interaktywne mogą być bardzo inspirujące, ale pamiętajmy, że istotne są również interakcje z innymi ludźmi. Kiedy dziecko gra w gry edukacyjne z rodzicem lub rodzeństwem, może uczyć się nie tylko nowych informacji, ale także umiejętności współpracy i komunikacji. Dlatego zaleca się, aby czas spędzony przed ekranem był łączony z dyskusjami na temat tego, co dziecko widzi lub robi. Interakcje, które następują po zbyt długim czasie ekranowym, mogą przynieść lepsze efekty w rozwijaniu umiejętności poznawczych, niż sam czas spędzony na oglądaniu czy graniu.
Oprócz wyboru odpowiednich treści, rodzice powinni również kontrolować czas ekranowy swoich dzieci. Zbyt duże ilości mogą prowadzić do problemów z koncentracją oraz spowolnionego rozwoju umiejętności motorycznych, które są bardzo istotne w tym wieku. Warto ustalać z dziećmi granice, ustalać harmonogram, który pozwoli na to, aby czas spędzany przed ekranem nie zastępował zabaw na świeżym powietrzu czy interakcji z rówieśnikami. Z kolei aktywności takie jak czytanie książek, wspólne rysowanie czy zabawy w ruchu, będą stymulować rozwój intelektualny dziecka i poprawiać jego zdolności poznawcze. Warto tedy, aby rodzice aktywnie poszukiwali równowagi między czasem ekranowym a innymi formami aktywności, aby wspierać zdrowy rozwój swoich dwuletnich pociech.
Wpływ mediów na umiejętności społeczne dzieci
W dzisiejszych czasach dzieci mają dostęp do różnorodnych mediów, co wpływa na ich umiejętności społeczne. W wieku dwóch lat, kiedy dzieci zaczynają nawiązywać bardziej złożone relacje z innymi, czas ekranowy może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Warto zwrócić uwagę, że pasywne spędzanie czasu przed ekranem, na przykład przez oglądanie programów telewizyjnych, nie sprzyja rozwijaniu interakcji społecznych. Zamiast tego, dzieci potrzebują aktywnych i angażujących doświadczeń, które zachęcą je do komunikacji i współpracy. Dlatego rodzice powinni wybierać treści, które umożliwiają interakcje – na przykład gry, w które można grać razem z rodzicami lub rodzeństwem.
Dzieci w tym wieku uczą się przede wszystkim poprzez naśladowanie, a zatem wspólne oglądanie interaktywnych programów lub aplikacji edukacyjnych, które pozwalają na zadawanie pytań i dyskusję, może mieć korzystny wpływ na ich rozwój społeczny. Warto pamiętać, że podczas korzystania z mediów, rodzice powinni aktywnie uczestniczyć w tym doświadczeniu, co może ułatwić dzieciom rozwijanie swoich umiejętności komunikacyjnych. Interakcje z bliskimi podczas wspólnej zabawy w gry wideo mogą nauczyć dzieci nie tylko rywalizacji, ale także pracy zespołowej, a także empatii i zrozumienia dla innych.
Należy również podkreślić, że nadmiar czasu spędzanego na ekranie może prowadzić do problematycznych zachowań społecznych w przyszłości. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, mogą mieć trudności z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami, ponieważ zaburzają swoje umiejętności wchodzenia w interakcje face-to-face. Fatalny wpływ może mieć również brak ruchu, co w konsekwencji ogranicza możliwości nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi w naturalnym środowisku zabawy. Dlatego ogromnie ważne jest, aby rodzice aktywnie wdrażali nawyki, które zapewnią równowagę między czasem ekranowym a innymi formami aktywności, takimi jak zabawy na świeżym powietrzu, które sprzyjają nie tylko zdrowiu fizycznemu, ale także wzmacniają umiejętności społeczne dwuletnich dzieci. Przykładowo, organizowanie spotkań z rówieśnikami czy uczestnictwo w grupowych zabawach może być doskonałym uzupełnieniem dla czasu spędzanego przed ekranem.