Zasady gry w chowanego
Kiedy zaczynasz grać w chowanego z dziećmi, ważne jest, aby ustalić jasne zasady, które pomogą im zrozumieć, jak gra przebiega. Po pierwsze, wybierz jedno dziecko, które będzie „szukać”. To dziecko ma za zadanie zamknąć oczy i policzyć do umówionej liczby, na przykład do dwudziestu, podczas gdy reszta będzie się chować. Liczenie powinno odbywać się w określonym miejscu, co pozwoli innym dzieciom na swobodne ukrywanie się. To doda element emocji i rywalizacji, ale jednocześnie stworzy przestrzeń do umiejętności strategicznego myślenia, które będą się rozwijać w miarę jak dzieci nabierają doświadczenia w grze. Kiedy „szukający” skończy liczenie, może otworzyć oczy i rozpocząć poszukiwania pozostałych uczestników zabawy. Ważne jest, aby ustalić granice miejsca, w którym można się chować, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z ukrywaniem się w miejscach, które mogą być niebezpieczne.
Dla maluchów, szczególnie takich jak sześciomiesięczne dziecko, możesz zacząć w prostszy sposób. Możesz dostosować grę do ich poziomu umiejętności, zachęcając dzieci do chowania się w oczywistych miejscach, tak aby każdy mógł łatwo zostać zauważony. Być może, zamiast liczenia do dwudziestu, wystarczy policzyć do pięciu lub po prostu zamknąć oczy na chwilę, co sprawi, że gra będzie bardziej angażująca i dostosowana do ich wieku. Ważne jest, aby dzieci czuły się komfortowo i bezpiecznie, grając w chowanego. Jeśli któreś z dzieci zniknie na dłużej, inne mogą zacząć się niepokoić, więc warto przed rozpoczęciem ustalić, że nie ma potrzeby chowania się w zbyt szczelnych miejscach.
Bardzo istotnym elementem gry jest atmosfera zabawy. Zachęcaj dzieci do śmiechu i radości, oddzielając momenty liczenia od poszukiwań. Można wprowadzić różne dźwięki do momentu liczenia, jak na przykład klaszcząc w dłonie lub skacząc, co może dodatkowo zmotywować dzieci do aktywności. Kiedy „szukający” odnajdzie osobę, warto świętować to wspólnie, na przykład przez małe okrzyki radości. Istotne, aby dzieci zrozumiały, że celem jest wspólna zabawa, a nie tylko rywalizacja. Gra może także być świetną okazją do nauki o przestrzeniach wokół, pomagając dzieciom lepiej zrozumieć swoją okolicę i rozwijać umiejętności przestrzenne, co ułatwi im później orientację w różnych sytuacjach. Zachęcam do eksperymentowania z zasadami, ponieważ w ten sposób każde z dzieci może mieć swój wkład w zabawę, co wspiera ich kreatywność i zdolność do współpracy w grupie.
Pomysły na różne warianty chowanego
Warto zróżnicować zabawę w chowanego, wprowadzając różne warianty, które dodadzą świeżości i ekscytacji. Jednym z ciekawych sposobów jest wprowadzenie wariantu z tzw. „chowanym”. W tym przypadku, zamiast jednego dziecka, które szuka, można ustalić, że każde z ukrywających się dzieci będzie musiało na chwilę zasłonić oczy i policzyć do określonej liczby, by pozostałe mogły się skryć. W ten sposób gra staje się bardziej dynamiczna, a każde dziecko ma możliwość nie tylko szukania, ale też bycia schowanym. To z kolei rozwija umiejętność do pracy zespołowej, ponieważ dzieci będą musiały współpracować, aby znaleźć jak najlepsze kryjówki. Zabezpieczając przestrzeń, możemy również dostosować zasady do miejsca, w którym gramy, aby zapewnić bezpieczeństwo i wygodę. Ważne jest, aby dzieci wybrały sobie odpowiednie kryjówki, które jednocześnie będą dostatecznie ukryte, ale nie zbyt trudne do odnalezienia.
Inny interesujący pomysł to chowanie w parach. Tutaj dzieci będą współpracować, co więcej, będą musiały się schować razem w jednym miejscu. Taki wariant wprowadza element zaufania i solidarności, ponieważ każde dziecko będzie musiało pilnować, by nie narazić swojego partnera na znalezienie. W tym przypadku „szukający” musi znaleźć wszystkie pary, co jeszcze bardziej podnosi poziom emocji i ekscytacji. Dzieci mogą dowiedzieć się, jak ważna jest kategoria pracy zespołowej oraz jak można efektywnie się ukrywać, by dobrze wyglądały w czasie zabawy. Taki wariant będzie również zachętą do kreatywności, ponieważ razem mały zespół może wymyślić niespotykane i zabawne schowki.
Nie można także zapomnieć o innej formie tej gry, jaką jest chowanie w ciemności. Jeśli sytuacja na to pozwala – na przykład podczas letnich wieczorów – można zorganizować zabawę na świeżym powietrzu, gdzie dzieci znów będą musiały dostosować swoje strategie. Ciemność to dodatkowy element adrenaliny, który zwiększa emocje. Dzieci będą musiały być jeszcze bardziej ostrożne w szukaniu i ukrywaniu się, co może prowadzić do mnóstwa śmiechu i radości. Warto jednak pamiętać, żeby towarzyszyli im dorośli, aby zapewnić bezpieczeństwo, a także przyjemność z wspólnej zabawy. Dla młodszych dzieci, jak na przykład sześciomiesięczne dziecko, taki wariant może być zbyt intensywny, dlatego zawsze warto dostosować gry do wieku uczestników. To i inne warianty chowanego mogą dodawać nowe doświadczenia do tradycyjnej gry, sprawiając, że każda rozgrywka staje się wyjątkowa i pełna radości.